Taalsteun bieden

Gepubliceerd op 8 januari 2022 om 22:24

Leraren zijn 'de sleutelfiguren'

Leraren zijn de sleutelfiguren, je brengt als leerkracht je leerlingen de verschillende  taalcompetenties bij.

Hoe breng je leerlingen liefde voor wiskunde bij? Je zorgt ervoor dat leerlingen erover kunnen praten en het zelf goed kunnen. Je moet er dan ook voor zorgen dat ze het overal rondom hen heen kunnen zien, ermee in contact komen en geprikkeld blijven. Door leerlingen veel te laten samenwerken vergroot je hun 'liefde' voor iets zo kunnen ze aan elkaar hun kennis uitwisselen. 

Maar hoe pak je het beste problemen aan rondom schrijven en lezen? Je kan het bijvoorbeeld doen door taalsteun aan te bieden. Je kijkt naar de beginsituatie van de leerling en hoe ver hij/zij staat met 'de taal'. Hoe kan hij/zij iets verwoorden en begrijpt men het wel volledig... Je probeert het niveau in kleine opstapjes in te brengen. 

Struikelblokken?

Als je merkt dat leerlingen niet genoeg hebben aan die opstapjes hebben, moet je tijdens de les echt observeren hoe ze er mee aan de slag gaan. Ke moet dan tijdens de les hierop meteen inspelen.

Een goed voorbeeld om klassikaal te doen is samen een 'begrippenlijst' te maken, zo laat je de leerlingen eerst zelf de relaties tussen de woorden uitleggen. Als deze klopt, dan is dat uitstekend! Klopt het niet, dan moet je deze uitleggen. Op deze manier verwerken ze beter hun woorden en omdat ze zelf een 'definitie' verwoorden kunnen ze deze beter onthouden.

Expliciete ondersteuning is als je het duidelijk aantoont wat de echte betekenis van het woord is.

Impliciete ondersteuning is als je de fout niet duidelijk aangeeft maar dat hij er zelf een beetje kan achter komen. Je moet altijd de leerling positief benaderen en geen negatieve commentaar geven. Je kan je duim omhoog doen om te laten weten dat ze het goed hadden, maar je kan ook expliciet zeggen van "goed gedaan". Als leerkracht moet je ook zoveel proberen te vertrekken vanuit de leefwereld van de leerlingen.  Betekenisonderhandeling speelt ook een cruciale rol.

Klasklimaat is van groot belang

Het klasklimaat is ook zeer belangrijk. Je doet dit bijvoorbeeld door leerlingen eerst de tijd te geven om over iets na te denken en dit later te bespreken in groep. Na overleg in groep, wordt er klassikaal gesproken over dat woord/thema. Zodat ze toch een spreekdurf ontwikkelen.  Je moet als leerkracht ook zorgen dat leerlingen veel vertrekken vanuit anekdotes en eigen ervaringen.  Dit gaat zorgen dat leerlingen gemotiveerd zijn en dit helpt ook voor de taalontwikkeling voor leerlingen.

Heel leerrijke ervaring

Ik vond dit een heel leerrijke podcast. Ik ben misschien nog niet een leerkracht, maar ik weet al wel hoe ik het ga aanpakken als ik les ga geven. Voornamelijk eerst zelf iets laten uitwerken en dit later in groep laten bespreken. Als dat groepsgesprek afgelopen is, het klassikaal ook nog eens laten horen. Ik heb hier echt goede tips uitgehaald die ik zeker later in de praktijk ga uitvoeren.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb