3 mediaknipsels

Enquête: Vlaamse jongeren minder gemotiveerd om Frans te leren

Uit een masterthesis van een studente Taal-en Letterkunde Charlotte Kinable blijkt dat de algemene motivatie van Vlaamse scholieren een 7/10 is. Maar hun houding tegenover de taal scoort het laagst. De lessen Frans worden nog te vaak gegeven door leerkrachten die de taal zelf onvoldoende machtig zijn. Zo is het niet ondenkbaar dat leerlingen fouten aangeleerd krijgen en minder interesse ontwikkelen in een andere taal. Ze willen dus grootschalige campagnes organiseren om jongeren warm te maken voor de taal en voor een taalopleiding. Deze campagnes zouden dan moeten vertrekken vanuit de leefwereld van de jongeren.

Lees meer »

Artikel uit een vaktijdschrift

Lezen en laten lezen: de vijf didactische sleutels voor een krachtige begrijpend-leesdidactiek in de praktijk

In 2019 bracht de Vlaamse Onderwijsraad, in samenwerking met enkele onderzoekers verbonden aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) en de Vakgroep Onderwijskunde (UGent), een reviewstudie rond begrijpend lezen uit. Deze resultaten beschrijven vijf principes, later worden dit de vijf didactische sleutels voor effectief begrijpend leesonderwijs genoemd.

Lees meer »