Vanaf volgend schooljaar (2022-2023) wordt het mogelijk om een nieuwe school voor buitengewoon onderwijs op te richten voor één doelgroep van leerlingen.
Het buitengewoon onderwijs is momenteel opgedeeld in 9 types. Al meer dan 30 jaar geldt de regel dat elke nieuwe school voor buitengewoon onderwijs minstens twee verschillende types moet aanbieden. Deze regel moest er voor zorgen dat er voor elk type genoeg aanbod was. Maar in de realiteit werkte dit systeem net tegendraads.
Maar op het nieuwe systeem komt toch wel wat kritiek. Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen) vraagt zich af of Vlaanderen daar wel zit op te wachten. "Nu al lopen er nergens in Europa zoveel kinderen in het Buitengewoon Onderwijs dan in Vlaanderen.", zegt Danen. Hij wil dat er meer integratie is in het reguliere onderwijs. Hierbij zou een leersteun wel kunnen helpen.
Ik vind het jammer dat er te veel kinderen naar het buitengewoon onderwijs worden gestuurd. Dit zorgt ervoor dat kinderen die echt 'nood' hebben aan dit onderwijs, niet alle kansen krijgen waarop ze recht hebben. Net zoals het probleem dat deze kinderen elke dag urenlang op de bus moeten zitten om op school te geraken. Zoals Danen zegt vind ik persoonlijk ook dat er in Vlaanderen te veel scholen zijn voor buitengewoon onderwijs. Puur door het feit dat er kinderen te veel zitten die eigenlijk naar het 'gewoon' onderwijs zouden kunnen. Misschien wel met de nodige extra hulp... Maar ik geloof nooit dat een gewone basisschool dit niet zou kunnen voor iemand met bijvoorbeeld autisme.
De 9 types in het buitengewoon onderwijs
- Type 1: voor kinderen met een lichte verstandelijke handicap (in afbouw)
- Type 2: voor kinderen met een verstandelijke beperking
- Type 3: voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking
- Type 4: voor kinderen met een motorische beperking
- Type 5: voor kinderen in een ziekenhuis, een preventorium of een residentiële setting
- Type 6: voor kinderen met een visuele beperking
- Type 7: voor kinderen met een auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis
- Type 8: voor kinderen met ernstige leerstoornissen (in afbouw)
- Type 9: voor kinderen met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking (
Reactie plaatsen
Reacties